دکتر بهروز بیگ‌امیری:

آمریکا اسرائیل را نماینده خود در خاورمیانه می داند

 آمریکا تصمیم دارد خاورمیانه را به طور غیرمستقیم مدیریت کند/ احتمالا مجموع وقایع، اراضی اشغالی را به سمت دو کشوری پیش می برد

*همواره نگاه حمایت از اسرائیل در آمریکا وجود دارد

*تنش در منطقه موجب سردرگمی سیاستمداران کاخ سفید شده است

*احتمالا مجموع وقایع، اراضی اشغالی را به سمت دو کشوری پیش می برد

*کشته شدن ۴۰ هزار نفر در غزه لکه ننگی در تاریخ منطقه است

 *می توان جنگ غزه را عملیاتی برای پوشش دادن به ناکارامدی ها دانست

*به عنوان یک انسان باید نگران خون های ریخته شده بود

*هم جمهوری خواهان و هم دموکرات های آمریکایی زیر نفوذ صهیونیست ها هستند

*یهودیت در اقتصاد آمریکا نفوذ بالایی دارد

*آمریکا تصمیم دارد خاورمیانه را به طور غیرمستقیم مدیریت کند

*آمریکا به طور مستقیم تحت تاثیر تنش های منطقه قرار نمی گیرد

 آمریکا تصمیم دارد خاورمیانه را به طور غیرمستقیم مدیریت کند/ احتمالا مجموع وقایع، اراضی اشغالی را به سمت دو کشوری پیش می برد

یک دکتری جغرافیای سیاسی می گوید: سیاست کلی آمریکا در ۷ دهه حیات اسرائیل تغییری نداشته است و حامی صهیونیست ها بود از این پس هم آمریکایی ها به آن حمایت ادامه خواهند دارد. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات های آمریکایی زیر نفوذ صهیونیست ها هستند. این نفوذ موجب می شود همواره حمایت آمریکا شامل اسرائیل شود اگر چه گاهی در ظاهر شاهد کم و زیاد شدن حمایت های سیاسی کاخ سفید هستیم.

دکتر بهروز بیگ امیری، کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با شفقنا در خصوص اینکه از یک طرف شاهد اعتراضات دانشگاهیان آمریکا نسبت به جنگ غزه هستیم و از طرفی احتمال حمله اسرائیل به رفح هم وجود دارد. اساسا جنگ غزه چه تاثیری بر انتخابات آمریکا به جا می گذارد؟ در صورت استمرار این شرایط شانس پیروزی کدامیک از نامزد ها بیشتر است؟ اظهار داشت: جامعه جهانی جنایات اسرائیل در غزه را محکوم می کند. تنها جامعه دانشگاهیان آمریکا نیست و کل دنیا از کشتار و جنایاتی که در غزه به وقوع پیوسته اعلام انزجار کرده است اما آمریکا خود را حامی اسرائیل می داند و همواره نگاه حمایت از اسرائیل در آمریکا وجود دارد، این حمایت همیشه وجود دارد و فرقی نمی کند دولت مستقر دموکرات باشد یا جمهوری خواه.

وی افزود: اسرائیل مشکلات داخلی دارد و حتی حکم بازداشت نتانیاهو توسط برخی از دادگاه های اسرائیل آماده شده است. اتفاقاتی در داخل اسرائیل در جریان است و باید ارتباط این وقایع با آنچه می بینیم در نظر گرفته شود. نتایج انتخابات آمریکا عکس دنیا و منطقه غزه تاثیر گذار خواهد بود آمریکا قبل از اینکه درگیری گسترده ای در منطقه اتفاق بیفتد در برابر مسائلی قرار گرفته که بر جریان انتخابات داخلی اش تاثیراتی پیش بینی ناپذیر دارد از این رو اگر به عقب برگردیم آمریکا قطعا در مورد غزه تصمیمات دیگری می گرفت زیرا امروز تنش این منطقه موجب سردرگمی سیاستمداران کاخ سفید شده است. از سویی انتخاب رییس جمهور بعدی آمریکا نیز بر منطقه و جنگ غزه تاثیر گذار است. امروز شانس پیروزی دونالد ترامپ از رقیب اش بیشتر است. نظرسنجی ها نشان می دهند که احتمال پیروزی جمهوری خواهان بالا است. من فکر می کنم مجموع وقایع، اراضی اشغالی را به سمت دو کشوری پیش می برد. انگلیس، فرانسه و به صورت ویژه اسپانیا به دنبال به رسمیت شناختن دولت فلسطینی در منطقه هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به احتمال نشست محمود عباس و سران حماس در چین می توان گفت حرکت به سمت شکل گیری دولت فلسطینی مورد قبول جامعه جهانی آغاز شده است. در این صورت می توان شاهد صلحی در منطقه بود. در غزه خون ریخته شد و حدود ۴۰ هزار نفر غیر نظامی بی گناه در غزه کشته شدند. این پدیده لکه ننگی در تاریخ منطقه است. اگر چه تاریخ از این وقایع بسیار دارد ولی در این مقطع زمانی و در چنین شرایطی که جهان ادعای دفاع از حقوق بشر را دارد این وقایع مایه ننگ است. بازی های سیاسی بسیار ناگوار است اگر با تشکیل دو دولت می شود از این همه خون و خونریزی جلوگیری کرد چرا اقدام نشود و با مذاکره ماجرا حل و فصل نشود؟!

بیگ امیری در مورد اینکه این ماجرا را چقدر می توان به دیدگاه های تند شخص نتانیاهو منتسب کرد؟ گفت: بله برخی مواقع سیاست مداران برای پوشش دادن به مشکلات داخلی خود چنین تنش هایی را ایجاد می کنند. نتانیاهو با مشکلات زیادی روبرو بود. قسمت عمده ای از جامعه اسرائیل و احزاب سیاسی فعال آن مجموعه نتانیاهو را قبول ندارند.

در اسرائیل این درک وجود دارد که دولت نتانیاهو ناموفق و ناکارآمد بود و عملکرد مثبتی نداشت. از این نظر می توان جنگ غزه را عملیاتی برای پوشش دادن به ناکارامدی ها دانست. جنگ برای کسانی که از آن بهره می برند نعمت است.

گاهی سیاستمداران به جنگ متوسل می شوند و جنگی را به راه می اندازند و فرقی ندارد که عده ای بی گناه کشته شوند و خونشان ریخته شود چون آن ها اهدافی سیاسی دارند و می خواهند به خواسته هایشان برسند ولی در نهایت اتفاقی که باید بیفتد و جلوی مشکلات را بگیرد رخ می دهد. اگر چه تاخیر در زمان وجود دارد و جنگ تلفات زیادی می گیرد ولی در نهایت دیکتاتور ها نتیجه کار خود را می بینند. کل جامعه جهانی درگیر زیاده خواهی هیتلر شد. دیکتاتوری برنامه هایی داشت و اتفاقاتی را رقم زد ولی در نهایت شکست خورد و تا امروز هم جامعه آلمان تبعات دیکتاتوری را که روزی در این کشور می زیست می پردازد. کشور آلمان تا مدت ها منزوی بود و مسائل بسیاری در این جامعه به وجود آمد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عنوان یک انسان باید نگران خون های ریخته شده بود ولی این خون ها تاثیر خود را می گذارد. سیاست در دقیقه ۹۰ بازی خود را تغییر می دهد و اتفاقاتی غیر قابل پیش بینی رخ می دهد امروز مهره چینی ها پشت پرده در جریان است. سیاست کلی آمریکا در ۷ دهه حیات اسرائیل تغییری نداشته است و حامی صهیونیست ها بود از این پس هم آمریکایی ها به آن حمایت ادامه خواهند دارد. هم جمهوری خواهان و هم دموکرات های آمریکایی زیر نفوذ صهیونیست ها هستند. این نفوذ موجب می شود همواره حمایت آمریکا شامل اسرائیل شود.

اگر چه گاهی در ظاهر شاهد کم و زیاد شدن حمایت های سیاسی کاخ سفید هستیم به طور مثال مقامات اسرائیلی به آمریکا می روند ولی رییس جمهور وقت کاخ سفید به آن ها وقت ملاقات نمی دهد ولی در مجموع سیاست کلی حمایت آمریکا از اسرائیل است.

وی با بیان اینکه از نظر آمریکا باید بازیگرانی در منطقه باشند که سیاست های مطلوب غرب را پشتیبانی و اجرا کنند گفت: آمریکا اسرائیل را نماینده خود در خاورمیانه می داند. بیت المقدس خواستگاه یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده و این منطقه به نظر آمریکایی ها محل موازنه قدرت در خاورمیانه است. آمریکا به دلیل بحث انرژی خاورمیانه را تحت نظر دارد. یهودیت در اقتصاد آمریکا نفوذ بالایی دارد. یهودیان ثروتمندی بین آمریکا و اسرائیل به طور واسطه عمل می کنند. این نفوذ تاریخی است. آمریکا چند بار در منطقه درگیر جنگ مستقیم شد تجربه حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق باعث شد دکترین نظامی ایالات متحده دیگر به حضور نظامی مستقیم در منطقه فکر نکند. هزینه حضور آمریکا در خاورمیانه بسیار بالا بود. اتفاقاتی که رخ می دهد برای آمریکا جبران ناپذیر است از این رو آمریکا تصمیم دارد خاورمیانه را به طور غیر مستقیم مدیریت کند.

وی ادامه داد: از سویی آمریکا به طور مستقیم تحت تاثیر تنش های منطقه قرار نمی گیرد این وضعیت در مورد اروپا عکس است. جنگ و درگیری در منطقه اروپا را به طور مستقیم تهدید می کند. جنگ، موشک، تحریم انرژی، مساله آوارگان و پناهجویان و… اروپا را تهدید می کند ولی آمریکا از این مسائل به دور است. به این جهت آمریکا منطقه را به شکل صفحه شطرنج می بیند و در حال چینش مهره ها است و به اسرائیل به عنوان بازیگردان سیاست های آمریکا نگاه می کند. با وجود خون هایی که ریخته شد و کشته های بالای جنگ غزه ولی باید به پایان این درگیری خوش بین بود. امیدواریم اتفاقات به گونه ای رقم بخورد که صلح و آرامش به منطقه بازگردد.