متن جوابیه شرکت آب منطقه ای قم به در ج خبری تحت عنوان پلمب چاه های آبیاری فضای سبز شهری قم؛

صرفاً چاههای غیرمجاز شهرداری پلمپ شدند!

گویه : مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه ای قم ، متن جوابیه آن سازمان واصل گردید. پا ره‌ای از مشغله‌ موجب شد این جوابیه دروقت مورد نظر چاپ نشود پس از آن نیز خبری منتشر شد مبنی بر این که چاه‌های مسدود شده فعالیت خود را آغاز کرده است.

گویه : مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه ای قم ، متن جوابیه آن سازمان واصل گردید. پا ره‌ای از مشغله‌ موجب شد این جوابیه دروقت مورد نظر چاپ نشود پس از آن نیز خبری منتشر شد مبنی بر این که چاه‌های مسدود شده فعالیت خود را آغاز کرده است. به همین دلیل انتشار این جوابیه به تاخیر افتاده است. از این بابت روزنامه گویه عذرخواهی کرده و به محض این که دوستان خواهان انتشار آن در هر زمان ممکن شده‌اند جوابیه فوق دهم اردیبهشت 1403 چاپ گردید. منتها مقامات آبفا ی قم آن را کافی وکامل ندانسته اند وخواهان انتشار مجدد آن درصفحه اول شده اند متن جوابیه به شرح ذیل منتشر می گردد.

 مدیر مسئول محترم روزنامه گویه

باسلام و احترام

پیرو درج خبر مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری در تاریخ 05/02/1403 با عنوان “فضای سبز شهری قم نابود می‌شود”  با عنایت به اینکه ” صرفاً چاههای غیرمجاز شهرداری پلمپ شدند “، جوابیه زیر خدمت جنابعالی ارسال می گردد. لذا وفق ماده 23 قانون مطبوعات، خواهشمند است نسبت به درج جوابیه روابط عمومی این شرکت به شرح ذیل اقدام نمایید.

متن جوابیه: شرکت آب منطقه ای قم صرفا چهار(4) حلقه ازچاههای غیرمجازشهرداری که تأمین کننده حدودپنج( 5 )درصد از نیاز آبی فضای سبز شهر قم است را پلمپ نمود. این اقدام کاملاً مسئولانه و در راستای عمل به قوانین جاری کشور و قانون توزیع عادلانه آب مبنی بر پر و مسلوب المنفعه کردن چاههای غیر مجاز به منظور جلوگیری از خسارت به آبخوان دشت قم انجام شده است. افزودنی است در حال حاضر استان قم با برداشت بیش از 137 درصد از منابع آب زیرزمینی خود، رتبه اول را در بحران آّب در کشور دارد و پیش بینی می‌شود در صورت عدم مراقبت از برداشت‌های غیر مجاز، در 10 سال آینده برخی از آبخوانهای قم به طور کامل تخلیه خواهدشدوخطر فرونشست زمین به مانند برخی استانهای کشور ازجمله اصفهان سرعت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است توصیه مقام معظم رهبری حفظه الله مبنی بر کاشت درخت و توسعه فضای سبز، با تأکید بر استفاده از منابع مجاز و مصرح در قانون میباشد که فتوای مشهور ایشان؛ ممنوعیت شرعی و قانونی بهره‌‌برداری غیرمجاز از منابع آبی است.

شرکت آب منطقه ای قم، طی سنوات گذشته تاکنون نهایت همکاری جهت توسعه فضای سبز استان را با تمامی نهادها، موسسات آموزشی و دستگاههای اجرایی، با استفاده از ظرفیتهای قانونی نموده و می نماید.

اقدام اخیر پس از طرح موضوع غیر قانونی بودن برداشتهای غیر مجاز از آبهای زیرزمینی انجام شد که در جلسات متعدد به همکاران شهرداری اعلام گردید و عدم اقدام موثر آن سازمان در قطع بهره برداری غیرمجاز صورت پذیرفته است. این در حالیست که هم اکنون مقادیر بالایی از پساب تصفیه خانه قم جهت هرگونه استفاده مجاز، موجود بوده که شهرداری می‌تواند پس از تصفیه نهایی، با انعقاد تفاهم نامه برای حفظ فضای سبز استان که با هزینه از جیب مردم احداث شده است، از آن بهره‌مند شود.