نخستین اتوبوس برقی وارد ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم شد

اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در استان، با ورود نخستین اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم آغاز شد.

اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در استان، با ورود نخستین اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم آغاز شد.

به گزارش شهرنیوز، طرح آزمایشی اتوبوس برقی امروز با حضور خانه‌زاد یزدی معاون حمل‌ونقل و ترافیک، صحرایی مدیرکل حوزه شهردار، اسماعیلی مشاور شهردار و نیک مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم آغاز شد.

این طرح امروز با ورود نخستین اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم آغاز شد.

این اتوبوس برقی ساخته شرکت ایران‌خودرو بوده که با هر شارژ می‌تواند مسافتی بین 220 تا 250 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

توسعه اتوبوس‌های برقی در شهرها نیازمند حمایت دولتی است

رضا خانه‌زاد یزدی در حاشیه اجرای طرح آزمایشی اتوبوس برقی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، در خصوص خرید و بهره‌گیری از اتوبوس‌های جدید با بهره‌گیری از برق اظهار کرد: در راستای بهره‎مندی از تکنولوژی‌های جدید و رسیدن به هوای پاک که موضوع مهمی در کشور است، بررسی‌های متعددی برای بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی در شهر قم صورت گرفته است.

وی از فعال شدن نخستین اتوبوس برقی در سطح شهر خبر داد و افزود: بررسی‌های لازم انجام‌شده و در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیم و آب‌وهوای شهر قم، اتوبوس برقی به‌صورت آزمایشی در نقاط مختلف سطح شهر قم فعال است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: آزمایش اتوبوس‌های برقی در شرایط پیک گرمایی نیز در حال بررسی است تا بتوانیم از این تکنولوژی در شهر قم استفاده  کنیم.

وی با تأکید بر اینکه افزایش اتوبوس‌های برقی در صورت هماهنگ بودن با شرایط اقلیمی شهر قم و بررسی‌های متعدد ممکن است، ابراز کرد: مذاکرات با چندین شرکت مختلف ساخت و تولید اتوبوس‌های برقی در کشور انجام‌شده تا چند اتوبوس برقی به‌صورت آزمایشی  در اختیار سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم قرار دهند.

خانه‌زاد یزدی با بیان اینکه وسایل سرمایشی به‌طور میانگین اردیبهشت تا مهرماه فعال است، گفت: تأمین برق از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی است  و نیازمند آن توجه ویژه به مباحث مربوط به تأمین برق شهر قم است.

وی با اشاره به قیمت بالای اتوبوس‌های برقی گفت: شهرداری‌ها برای خرید و بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و نیازمند حمایت دولت هستند.

علی نیک نیز در همین رابطه  با اشاره به فعالیت آزمایشی اتوبوس‌های برقی در سطح شهر قم اظهار کرد: در راستای هماهنگی با کل کشور، شهرداری قم خرید و بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی را در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر اتوبوس‌های برقی به‌صورت آزمایشی در سطح شهر فعال هستند.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های برقی در نقاط مختلفی در سطح شهر و خط‌های پرترافیک و طولانی  که دارای ارتفاع شیب هستند، آزمایش می‌شوند، افزود: گزارش کامل تست‌های انجام‌شده در جلسات تخصصی ارائه و سپس برای بهره‌مندی از این تکنولوژی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوس‌های برقی مطرح کرد: با توجه به تدوین بودجه شهرداری قم، 400 میلیارد تومان برای سازمان اتوبوس‌رانی در نظر گرفته شد که پس از تصمیم‌گیری بین اتوبوس‌های برقی یا دیزل، خرید ناوگان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری قم  از هدف‌گذاری خرید بیش از 50 دستگاه اتوبوس تا پایان سال خبر داد و عنوان  کرد: استفاده از اوراق مشارکت نیز برحسب دستور شهردار قم در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم تا پایان سال جاری تعداد قابل‌توجهی اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم اضافه کنیم.