آخرین اخبار و تحولات انتخاباتی 1403؛

از احتمال دومرحله ای شدن انتخابات تا دردسرهای اصولگرایان و اصلاح طلبان در رقابت پیش رو

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌دلیل شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم یک‌سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و این درحالی است که برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها کماکان ادامه دارد. بسته خبری ـ تحلیلی «گویه»، با رصد اخبار و رویدادهای مهم انتخاباتی، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع انتخابات آگاه می کند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به‌دلیل شهادت رئیس جمهور دولت سیزدهم یک‌سال پیش از موعد مقرر در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و این درحالی است که برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها کماکان ادامه دارد. بسته خبری ـ تحلیلی «گویه»، با رصد اخبار و رویدادهای مهم انتخاباتی، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع انتخابات آگاه می کند.

احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات زیاد است

خراسان نوشت: «با شروع تبلیغات نامزدها مشارکت همچنان بالای 50 درصد است. یافته‌های مراکز افکارسنجی نشان می‌دهد ظرفیت افزایش مشارکت با نزدیک شدن به زمان انتخابات و داغ شدن تبلیغات حتی تا مرز 70 درصد و تکرار میزان مشارکت انتخابات سال 92 وجود دارد.

در بین کسانی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، به ترتیب آقایان قالیباف، جلیلی و پزشکیان در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. در عین حال بیش از یک چهارم از کسانی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، هنوز نامزد خود را انتخاب نکرده‌اند.

در بین کسانی که مردد به شرکت در انتخابات هستند البته ترتیب آرا متفاوت است و ترتیب آرا به ترتیب آقایان قالیباف، پزشکیان و جلیلی می باشد و البته در نگاهی ترکیبی به وضعیت سبد رای سه کاندیدای اصلی در بین کسانی که حتما در انتخابات شرکت می کنند و کسانی که هنوز برای مشارکت تصمیمی نگرفتند، آقای قالیباف اول و آقای پزشکیان و جلیلی تقریبا هر دو به یک میزان سبد رای دارند.

بر اساس نظرسنجی‌های مختلف هنوز هیچ نامزدی حائز اقبال حداکثری نیست و در صورت حفظ این شرایط براساس ترکیب و میزان آرا بین آقایان قالیباف، پزشکیان و جلیلی و وزن آرای افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای دهند، در صورت حفظ ترکیب نامزدها، انتخابات دولت چهاردهم به دور دوم خواهد رفت…

با توجه به این که انتخابات احتمالا به دور دوم خواهد رفت، می‌توان از اکنون پیش‌بینی کرد که دوره رقابت نامزدها طولانی‌تر و در دور دوم به یک دو قطبی تبدیل شود.لذا از آن جایی که دو قطبی‌ها مستعد بروز تنش و برانگیختگی هیجانات مثبت و منفی از هر دو سوی رقابت هستند، لازم است از هم‌اکنون نسبت به مدیریت پیامدهای احتمالی آن چاره‌اندیشی کرد. طبیعتا در فضای دو قطبی، «حاکمیت اخلاق» مهم ترین عنصر در سلامت فضای انتخاباتی کشور است که نامزدهای محترم و طرفداران شان باید خود را متعهد به آن بدانند.»

دردسرهای اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آینده

رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل سیاسی در دنیای اقتصاد نوشت:” پور‌محمدی توانست با چند اقدام رسانه‌ای و مخالفت با فیلترینگ دیده شود و آماده دیده شدن و ‌ای بسا شگفتی در مناظره‌ها شود”

«دو اتفاق مهم در مرحله پیشا مناظره افتاد. قالیباف با وجود پیشتازی نتوانست حمایت نخبگان اصولگرا را جذب کرده و موقعیت خود را مستحکم‌تر کند. شروع تخریب‌ها علیه او از سوی دو رقیب اصلاح‌طلب و اصولگرا هم موقعیت او را شکننده‌تر کرد.

جلیلی در بدنه اصولگرایی فعال شد. سفری به قم داشت که قلعه رای اصولگرایان است و تلویحا از هواداران خود خواست که فشار بیاورند سران اصولگرا او را نامزد اصلی کنند. زاکانی هم اعلام کرد این‌بار انصراف نمی‌دهد.

باید دید که آیا مناظره‌های تلویزیونی این وضعیت را تغییر می‌دهد یا نه؟ با توجه به درصد بالای آرای مردد، مناظره‌های تلویزیونی نقش کلیدی در روند انتخابات در دو هفته پیش‌رو خواهد داشت. اگر قالیباف قوی ظاهر شود و مارپیچ سکوت اصولگرایان درباره او بشکند، می‌تواند رقابت نزدیکی با پزشکیان داشته باشد. اگر جلیلی شگفتی‌ساز شود فشارها بر قالیباف برای انصراف به نفع جلیلی بیشتر می‌شود.

اصولگرایان در وضعیت دشواری قرار گرفته‌اند. نامزد رای‌آور آنها محبوب بدنه حزب‌اللهی نیست و نامزد محبوب هم، می‌تواند طبقه متوسط را بترساند و مشارکت را افزایش دهد و سناریوی سال ۹۲ تکرار شود. اصلاح‌طلبان هم کم دردسر ندارند…. رای‌دهنده‌ای را که‌دو ماه قبل به او گفته‌ای رای دادن فایده ندارد، به سختی می‌توان قانع کرد شرایط عوض شده و انتخابات اثرگذار شده است . انتخابات باید عرصه تجلی و بازنمایی مسائل مرتبط با سرنوشت جمعی باشد تا مشارکت طبقه متوسط دارای آگاهی سیاسی در آن بیشتر شود. اما مشکل اینجاست که اصلاح‌طلبان با رای‌دهندگان چندان گفت‌وگو نمی‌کنند و  برخی‌از اصولگرایان هم نگاه مساعدی به گفت‌وگو ندارند.”

در حال دست‌وپنجه نرم کردن با نیروی سنگین و قدرتمند عدم مشارکت طبقه متوسط شهری‌اند. از یک طرف با نامزدهای اصولگرا رقابت می‌کنند و از طرف دیگر با اپوزیسیون خارج‌نشین طرفدار تحریم.

سیاست چیزی جز مواجهه دائمی با چالش‌ها و یافتن راه‌حل برای آنها نیست. آغاز مناظره‌های تلویزیونی از روز دوشنبه کمپین‌های انتخاباتی را وارد یک مرحله جدید خواهد کرد. پزشکیان، زاکانی و پورمحمدی جزو نامزدهایی هستند که قدرت سخنوری بیشتری دارند. باید دید که آیا آنها می‌توانند این ‌مزیت ‌نسبی خود را در مناظره‌ها به‌کار گیرند یا نه؟»

دلایل عباس عبدی برای مشارکت در انتخابات

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «اولین پرسش این است آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود و اگر بلی چرا بنده در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟ از نظر من قطعا فرق می‌کند و این فرق هم بسیار زیاد است. گرچه این فرق در نظام ما مطابق انتظارات نیست ولی میان افراد بسیار ملموسی وجود دارد. پس چرا در ۱۴۰۰ شرکت نکردم؟

به این علت که نتیجه آن انتخابات پیشاپیش روشن بود، اراده رسمی به انتخاب آقای رییسی تعلق داشت و مردم هم نمی‌خواستند که وارد این ماجرا شوند و بسیاری هم می‌گفتند بگذارید یک‌دست شوند شاید گره‌ای گشوده شد. پس دلیلی نداشت که خود را وارد این بازی کنیم.

ولی اکنون هیچ کدام از این شرایط وجود ندارد. ساختار رسمی از هیچ کدام از نامزدها هیچ حمایت ویژه‌ای نمی‌کند. سخنان سخنگوی سپاه و عملکرد رسمی نشان‌دهنده این واقعیت است. هر چند اصلاح‌طلبان در شرایط مساوی آغاز مسابقه نیستند، ولی این هم بخشی از بازی است. آن اندازه عقب نیستند که نتوانند این فاصله را جبران کنند…

ولی این پرسش که آیا فرقی دارد که چه کسی رییس‌جمهور شود؟ پاسخ من این است که هم بله و هم خیر. بستگی دارد که از چه زاویه‌ای نگاه کنیم. اگر فکر کنیم که رییس جمهور می‌تواند تغییرات عمیقی دهد، و مشکلات اساسی جامعه را تماما حل کند، قطعا اشتباه می‌کنیم.

نه فقط برای اینکه بخش‌های دیگر قدرت هم مانع وی می‌شوند، بلکه وضعیت اجتماعی نیز مانعی بزرگ در اعمال هرگونه سیاست رادیکال ازسوی صاحبان قدرت است. حتی در کشورهایی که رییس جمهور بالاترین مقام است، باز هم در اجرای همه اهداف یا مطالبات عمومی، به‌ویژه مطالبات ساختاری ناتوان هستند، که طبعا در ایران این مشکل بیشتر است. وضعیت کنونی مجلس و دیگر نهادهای قدرت به روشنی این ادعا را ثابت می‌کند.

اگر از منظر دیگری نگاه کنیم و اینکه رییس جمهور مظهر اراده عده‌ای از مردم است که خود را محذوف تلقی می‌کنند، در این صورت انتخاب او پیش از هر چیز اقشار حذف شده را به میدان می‌آورد.»

دو نگاه متفاوت به میزگرد اقتصادی پزشکیان

فرهیختگان نوشت: « ظاهرا شگفتانه شورای نگهبان، مسعود پزشکیان و کمپینش را هم مثل خیلی از فعالان سیاسی غافلگیر کرده است. آنها به‌وضوح آماده رقابت نیستند. کلی‌گویی و بی‌موضع بودن با اندکی چاشنی عوام‌زدگی نخستین برداشت از دومین ظهور مسعود پزشکیان در تلویزیون بود. ظهور و بروزی حتی ضعیف‌تر از نمایش اول در توضیح برنامه هفتم توسعه.

به عمق فاجعه نگاه کنید. کاندیدای ریاست‌جمهوری که فرضش موفقیت است باید به سرعت برای موضوعات اساسی کشور مثل ناترازی‌ها و کمبود بنزین و… حرف داشته باشد و تصمیم بگیرد، اما او به‌وضوح هیچ ایده‌ای ندارد. در سمت راستش یک اقتصاددان لیبرال نشانده است و در سوی دیگر یک نهادگرا.

هر سوالی می‌شود می‌گوید کارشناسان باید نظر بدهند و به این سوال هم جواب نمی‌دهد که وقتی اطراف شما پر از ایده‌های ضدونقیض است درباره چنین موضوعی چطور تصمیم خواهید گرفت؟ واقعیت این است که ورود پزشکیان به این سیاق در موضوع اقتصاد یک عقبگرد تلخ در سنجش ایده‌های حکمرانی در جریان اصلاح‌طلب بود.»

هم‌میهن نوشت: « برخی افراد با ناآگاهی، نقطه قوت این گفت‌وگو که حضور دو مشاور از دو رویکرد متفاوت اقتصادی است را نقطه‌ضعف پزشکیان دانسته‌اند…

بهترین دوران اقتصادی ایران دوره اجرای برنامه سوم توسعه است. این برنامه‌ای است که مهمترین ویژگی آن حضور و مشارکت اقتصاددانان با رویکردهای متفاوت در تدوین آن بود. این برداشت نادرستی است که گمان کنیم باید یک گروه سیاستگذار باشند و بقیه را حذف کنند. چرا؟

زیرا دور بودن یک گروه از آنان در تدوین برنامه به درک نادرست آنان از یکدیگر منجر می‌شود. درحالی‌که در کنار یکدیگر نشستن و بحث و گفت‌وگو کردن آنان با یکدیگر، برای تدوین برنامه، اختلافات آنان را به‌شدت کم می‌کند و برنامه مورد قبول عمومی و اجماعی را تصویب می‌کنند.

اتفاقاً آقایان عبده‌تبریزی و میدری هرکدام متولی بخش‌هایی از اقتصاد هستند و هر دو نیز، معتقد به اقتصاد رقابتی هستند. اگر آقای دکتر عبده‌تبریزی به بخش تولید و پرهیز از قیمت‌گذاری و بورس و اعتبارات بانکی و اقتصاد کلان توجه دارد، آقای دکتر میدری نیز به بخش توزیع، عدالت اجتماعی، آموزش و بهداشت و درمان و رفع فقر و نابرابری حساس است و تاکید دارد.

اینها دو بال مکمل اقتصاد است. بدون تولید و افزایش آن نمی‌توان توزیعی عادلانه داشت و فقر را رفع کرد و بدون عدالت نیز جامعه بی‌ثبات و فاسدی خواهیم داشت که در نهایت تولید را هم نابود می‌کند.»

انتقاد روزنامه نزدیک به قالیباف از میزگردهای صداوسیما

صبح نو نوشت: «انتخاب کارشناسان سیاست‌زده و یا غیرمتخصص آفت این گونه برنامه‌‌ها است و نه تنها باعث روشن‌گری و آگاهی‌بخشی جامعه نمی‌شود بلکه سبب دلزدگی مردم از تماشای این برنامه‌‌ها و حتی عدم حضور آنها در انتخابات خواهد شد.

برای نمونه در جریان برگزاری یکی از این جلسات، کارشناس برنامه سوالی از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری درباره بازداشت روزنامه‌نگاران پرسید که اصلا وجه عمومی نداشت و به نظر نوعی تسویه حساب شخصی با نامزد مورد نظر بود و شبیه اتهام بود.

درحالیکه در دیگر میزگرد انتخاباتی مشاهده شد که بعضا کارشناسان حمایت تلویحی خود را از نامزد انتخاباتی بیان می‌کردند، مانند مواضع فواد ایزدی که به عنوان کاشناس در میزگرد سیاسی حضور داشت و در نقش یارکمکی نامزد شرکت کننده ظاهر شده بود.

سوال های جهت دار در میزگرد فرهنگی قالیباف آنقدر فاحش بود که برخی از کاربران فضای مجازی، پیشنهاد دادند در میزگرد یکی از نامزدها، محمد قوچانی به عنوان کارشناس حضور داشته باشد.

به نظر می‌رسد انتخاب کارشناسان و سوالات این افراد باید با دقت نظر بیشتری صورت گیرد و نباید وجهه شخصی و سیاست‌زده پیدا کند بلکه می‌بایست سوال مردم و مشکلات لاینحل کشور مورد پرسش و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.»

حمله روزنامه جوان به مخالفت کارشناس صداوسیما با فیلترینگ!

جوان نوشت: «حسین انتظامی که دو شب پیش در جایگاه کارشناسان میزگرد‌های فرهنگی تبلیغات انتخاباتی تلویزیون حاضر شده بود، خطاب به نامزد مربوطه گفت که «صریح بگو فیلترینگ را رفع می‌کنی یا نه، چون مردم پاسخ صریح می‌خواهند»! اما درواقع این کارشناس است که باید صریح بگوید رفع فیلترینگ را برای چه می‌خواهد؟! برای نشاندن جوانان پای تماشای محتوای پورن، یا برای آزادی شبکه‌های اجتماعی که تحت نفوذ و هدایت صهیونیسم‌اند یا برای کسب‌وکار و آزادی و حقوق بشر؟!…

خیانت مدیران سابق در قامت کارشناسان فرهنگی یکی از بزرگ‌ترین ضربات را به هویت دینی و اسلامی ما زده است. کارشناسانی که فاقد صلاحیت فکری و عقلانی درک مسائل جهان و نگاه با بصیرت و معقولانه به امور هستند. سال‌ها خود مجری ممیزی و در ساطمان‌های فرهنگی مجری قوانین نظام بوده‌اند، اما ظاهراً به قانون نظام باور نداشته‌اند و فقط در جایگاه مرده‌شوری مدیریت می‌کرده‌اند!»

نظر آشنا درباره احتمال دوقطبی شدن انتخابات

حسام‌الدین آشنا در گفتگو با جماران در خصوص ایجاد فضای دو قطبی، گفت: از نظر من فضای انتخابات فعلا دوقطبی نیست و این امکان وجود دارد که حتی چند قطبی شود.

آشنا در پاسخ به این سوال که آیا امکان تکرار انتخابات ۷۶ وجود دارد؟ گفت: هیچ انتخاباتی مانند دور قبل نبوده و هیچ دوره‌ای قابل تکرار نیست. انتخابات ۱۴۰۳ ویژگی‌های خاص خود را دارد که نمود اول آن؛ «تکثر نسبی داوطلبان» و «افزایش مشارکت عمومی» در همه‌ی نظرسنجی‌ها است. پس با دو مولفه تنوع نسبی در میان داوطلبان» و مشارکت خواهی بیشتر مردم، می‌توان نتایج متفاوتی را تصور کرد.

این سیاستمدار اعتدالگرا درباره‌ی حضور قشر خاکستری در پای صندوق رأی، افزود: وقتی مردم پای صندوق رأی می‌آیند که دو مسأله را باور کنند؛ یک، کاندیداها نماینده واقعی بخشی از اقشار اجتماعی هستند و مسأله دیگر این که حرفی که می‌زنند حرف خودشان است. اینکه کدام نامزد نماینده چه قشری از جامعه است، در میانه محافظه‌کاری نامزدها گم می‌شود. به نظر من، این شش نامزد موجود توانایی نمایندگی کردن قطعی و علنی از بخش‌های مختلف جامعه را دارا هستند، منتها اگر خود را باور کنند.

نظرسنجی‌های صداوسیما به همه نامزدها ارائه می‌شود

به گزارش تسنیم، پیمان جبلی رئیس صداوسیما در صفحه ویراستی خود درباره‌ محتوای مناظره‌ها و میزگردها تأکید کرده‌ است که محورهای برنامه‌های مناظره و میزگردها هم قبل از برنامه به اطلاع ستادهای نامزدها رسانده خواهد شد.

او همچنین درباره‌ نظرسنجی انتخاباتی صداوسیما  نیز بیان کرده است که نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی مرکز تحقیقات صداوسیما برای ستادهای همه نامزدهای انتخابات ارسال می‌شود.

آخرین مواضع نامزدهای انتخابات

به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درنشست خبری گفت: شهید رئیسی بعد از شهید رجایی توانست یک تغییر مسیری در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند. لازم است تا آرمان‌ها و برنامه‌های ایشان ادامه پیدا کند. برنامه تحول دولت سیزدهم تولید شده، به رهبر انقلاب عرضه شده و ایشان این برنامه را تایید کرده‌اند. از تک تک افراد کابینه دولت حمایت نمی‌کنم اما از کلیت دولت سیزدهم دفاع می‌کنم. شخصیت شهید رئیسی ایشان را ممتاز کرده است. مسئله شهید رئیسی حل مسائل مردم بود. ایشان به من بارها گفتند مدیران خوب را از جناح‌ها جدا کنیم و مدیران خوب را همچنان نگه داریم.

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار کرد: فکر نمی‌کردم مجدد در انتخابات کاندید ریاست‌جمهوری شوم و فکر می‌کردم تا هشت سال در خدمت شهید رئیسی خواهیم بود. بعد از شهادت ایشان، برخی از دوستان از بنده برای حضور در انتخابات دعوت کردند. البته برخی از دوستان نیز از بنده خواستند تا کاندیدا نشوم. چرا که بنده را نخبه می‌دانستند و من را اهل دعواهای سیاسی نمی‌دانستند. ابتدا تلاش کردیم تا آقای مخبر به عنوان نامزد در انتخابات حضور پیدا کنند. اما نیامدند. بنابراین نگران شدم تا نماینده‌ای از دولت در انتخابات نماند و خواستم تا نماینده گفتمان ایشان باشم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا به نفع کاندیدای دیگری کنار می‌رود یا خیر؟ گفت: ان‌شالله همه عزیزان به نفع کاندیدای اصلح کنار خواهند رفت. اصلح فردی و تیمی است که بیشترین اجماع را ایجاد می‌کند و قوی‌ترین دولت را می تواند تشکیل بدهد. این فرد هر کسی باشد ما حتما به او کمک می‌کنیم و به او می‌پیوندیم.

محمدباقر قالیباف با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی» در پاسخ به سوالی درباره این‌که مدیر قوی به چه معناست و چه کسانی اجازه اجرایی نشدن ۶ برنامه قبلی توسعه را ندادند؟، گفت: معتقدم یک مدیر قوی و آگاه و مسلط به امروز می‌تواند این کارها را انجام دهد که ضمانت آن، عملکرد در ادوار گذشته همچون نیروی انتظامی و شهرداری است.

قالیباف هوشمند سازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی را مهمترین مولفه‌ها خواند و افزود: با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد؛ اگر مدیر ارشد نتواند مشکل را تبدیل به مساله کرده و با استفاده از کارشناسان قدرت حل مساله نداشته باشد، وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: قول شرف می‌دهم برنامه هفتم رااجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده سازی کنم.

 علیرضا زاکانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به  شاخص نابرابری برنامه هفتم، گفت: ۳۹ صدم درصد دوره رییسی اکنون شش صدم درصد کمتر شده است. با تکیه بر اقشار مختلف جامعه می‌توان این ضریب را کمتر هم کرد. بسته رفاه را در نظر گرفتم. این کار با چند هدف بود. سلامت مردم از طریق برنامه‌های کلی و تکمیلی و رایگان انجام می‌شود. بیماری‌های صعب‌العلاج رایگان درمان می‌شود. بخش‌های مختلف مردم به خصوص کودکان زیر هفت سال نیز به صورت رایگان درمان خواهند شد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند. با این کار فقر مطلق را کاهش می‌دهم.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن با تجربه بسیار خوبی که در شهرداری تهران به دست آورده‌ام برنامه‌ها و ایده‌های خوبی در سراسر کشور دارم. پیشنهادم را به جناب رییسی هم دادم و ایشان استقبال بسیار خوبی کردند.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌ها هم گفت: در این حوزه دنبال انقلاب بزرگی در کشور هستم.

وی در تشریح برنامه‌های دولتش در حوزه مسکن، گفت: ۲۶ میلیون خانوار ایرانی داریم. یک چهارم آنان که عددی بین ۲۳ تا ۲۵ درصد است، مسکن ندارند. خانه‌دار شدن تقریبا تبدیل به آرزوی دوردست شده است. معتقدم با تجربه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایم ظرف چهار سال دغدغه مردم برای مسکن را رفع می‌کنم.

سعید جلیلی با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی»، اظهار کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزدها شعاری دارند که این شعار نباید فقط یک عبارت و کلمه سازی باشد بلکه خلاصه‌ای از برنامه آن نامزد باشد. شعار ما یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی یک نقش پرشکوه است. یک دریایی از فرصت وجود دارد و لازمه استفاده بهینه از این فرصت‌ها باید جهش کشور باشد.

وی ادامه داد: سیاست خارجی باید از فرصت‌ها حداکثر استفاده را بکند و تهدیدها را به حداقل برساند. باید واقعیات مناسبات بین المللی و فرصت ها و تهدیدها را دید.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد و باید از نقاط اشتراک برای تعامل و فرصت استفاده کرد و نقاط اختلاف هم می تواند تهدید ایجاد کند و هنر سیاست خارجی شناخت این فرصت‌ها و تهدیدهاست.

مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه تلویزیونی «صف اول» گفت: کشور اگر می‌خواهد توسعه یابد مردم باید ثروتمند باشد تا دولت ثروتمند باشد. درآمد سرانه رشد کند و تولید ناخالص داخلی هم رشد یابد. امروز قدرت سخت، نرم، قدرت جامعه و قدرت فرهنگی مهم است. این قدرت به معنی ایجاد امنیت داخلی و ملی است. در ایجاد قدرت باید حواسمان به رعایت حقوق عامه باشد. قدرت نباید علیه مردم باشد بلکه باید برای مردم و دفاع از حقوق آنان باشد. اگر می‌خواهیم ثروت ایجاد کنیم هم نباید فقط برای یک عده باشد بلکه باید برای همه تنظیم شود.

پورمحمدی تاکید کرد: ما کشوری داریم که تفکیک قوا دارد اما مرزهای متداخل هم زیاد داریم. هم ریاستی هستیم و هم پارلمانی اما در واقع نه این یکی کامل است و نه آن یکی. نیاز به سامان سیاسی داریم تا پارلمان و مردم‌سالاری شکل بگیرد. تحزب ما در کشور ناقص است. تعریف خوبی از تحزب نداریم و بخشی از کاستی‌ها را باید با پیگیری جدی امر سامان سیاسی انجام دهم. بوروکراسی ما هم بسیار ناقص است و یکی از اولین کارهای من ساماندهی به نظام دیوانی کشور است.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: در دنیای امروز نمی‌‌شود میلیاردها تومان پول جابه‌جا کرد، زمین‌خواری کرد یا قاچاق کرد. اگر این اتفاق می‌افتد یا بلد نیستیم یا نمی‌خواهیم جلوی فساد را بگیریم.

وی ادامه داد: در زمان نایب رئیسی مجلس فکر می‌کردم باید قانون بنویسیم که با فساد مبارزه کنیم اما دیدم به اندازه کافی قانون داریم، اراده مبارزه با فساد نداریم. ۴ قانون داریم که اگر پیاده شوند ریشه فساد می‌خشکد.

پزشکیان حمایت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم را مغتنم دانست و گفت: اگر مردم اعتماد کردند، آنچه از علم و تجربه در اختیار دارم به کار می‌گیرم تا گرهی از گره‌های زندگی‌شان باز کنم.