دادستانی گرمسار به مساله کمبود آب و نیازهای حوزه درمان ورود جدی دارد

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار ‌با تاکید بر ورود دستگاه قضا برای پیگیری مشکلات آب، بهداشت و درمان غرب استان سمنان، گفت: مسوولان مکلف به پاسخگویی به مطالبات مردم هستند و دادستانی به سود منافع عمومی و به عنوان مدعی‌العموم در صورت لزوم به موارد مختلف ورود می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار ‌با تاکید بر ورود دستگاه قضا برای پیگیری مشکلات آب، بهداشت و درمان غرب استان سمنان، گفت: مسوولان مکلف به پاسخگویی به مطالبات مردم هستند و دادستانی به سود منافع عمومی و به عنوان مدعی‌العموم در صورت لزوم به موارد مختلف ورود می‌کند.

وحید محمدی از ورود جدی دستگاه قضا برای پیگیری مسئله آب و مباحث حوزه بهداشت و درمان غرب استان سمنان خبر داد و بیان کرد: کم آبی و مشکلات بهداشت و درمان در گرمسار به یک بحران جدی تبدیل شده که رفع آن نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

همراهی استاندار سمنان در پیگیری مسایل گرمسار

وی با اشاره به حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در نشست با مسوولان گرمسار در دادسرای این شهرستان به منظور پیگیری مطالبات مردم افزود: مدیران استانی باید پاسخگوی مطالبات مردم این منطقه باشند و ‌بدانند دستگاه قضا در مقابل کوتاهی و ترک فعل مسئولان مماشات نمی‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به گرمسار به لحاظ موقعیت راهبردی، ابراز کرد: در راستای پیگیری های گذشته دادستانی در خصوص مطالبات مردم این منطقه، با دعوت از استاندار، اقدامات اولیه برای رفع این مشکلات انجام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب گرمسار با اشاره به اینکه حقوق عامه خط قرمز دستگاه قضا است، تصریح کرد: ظرف یک هفته آینده دیدار با معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه در تهران برای پیگیری مشکلات حقابه مردم گرمسار از حبله‌رود برنامه‌ریزی شده که برخی مسوولان از استان سمنان و شهرستان گرمسار نیز در این نشست حضور خواهند داشت و مصوبات آن به صورت رسمی در اختیار مردم گرمسار قرار داده خواهد شد.

مساله حیاتی حبله‌رود

سوای خشکسالی و آغاز فصل گرم، تصرفات غیرقانونی و برداشت‌های نامتعارف از «حبله‌رود» در بالادستِ تنها رودخانه دائمی استان سمنان در گرمسار چالش جدی است. بیشتر برداشت‌های غیرمجاز که گفته می‌شود حتی برای ویلاسازی اختصاص می‌یابد، در خارج از این استان است و باعث به خطرافتادن حقابه واقعی در غرب سمنان شده. اکنون مسوولان در این زمینه ورود کرده‌اند.

«حبله‌رود» تنها رودخانه دائمی استان سمنان و مهم ترین منبع آبی برای تأمین آب کشاورزی مردم غرب استان سمنان در شهرستان‌های گرمسار و آرادان است که در سالهای اخیر میزان آب آن به شدت کاهش یافته و کشاورزی منطقه در معرض خطر قرار گرفته؛ اما خشکی حبله‌رود تنها به سبب کاهش نزولات جوی نیست، بلکه عوامل انسانی با برداشت‌های غیرمجاز در بالادست در این موضوع دخالت دارند.

حبله‌رود در سالیان گذشته پرآب بود و منطقه ای جذاب برای گردشگران و تفریح تعطیلات آخر هفته مردم غرب استان سمنان محسوب می‌شد. بعد از خشکسالی‌های متوالی و کاهش نزولات آسمانی، این رودخانه رفته رفته و روز به روز تحلیل رفت و حتی در برخی از روزهای سال کاملا خشک می شود و در برخی روزها اگر باران نصیب مردم این منطقه شود، رودخانه به مانند یک جویبار کوچک آب روانه می شود.

در سال های اخیر همواره شاهد کاهش آب ورودی از سد نمرود به حوضه آبریز گرمسار بودیم و مسئولان این منطقه از برداشت‌های نامتعارف در بالادست ابراز نگرانی می‌کردند؛ این در حالی است که در برخی روزهای سال بستر حبله‌رود کاملا خشک می‌شود.

مسوولان در گرمسار تاکید دارند که برداشت‌های غیرمجاز در ۵۰۰ نقطه در مسیر حبله‌رود وجود دارد و راهکارهایی برای مقابله با آن ارائه‌شده و لازم است اجرایی شود تا سهم مردم گرمسار و آرادان از این رود محقق شود.