۱۵ درصد از تصادفات فوتی برون شهری اصفهان مربوط به موتورسیکلت است

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌ کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ۱۵ درصد تصادفات فوتی و ۲۶ درصد تصادفات جرحی برون شهری استان به موتورسیکلت اختصاص دارد.

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌ کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ۱۵ درصد تصادفات فوتی و ۲۶ درصد تصادفات جرحی برون شهری استان به موتورسیکلت اختصاص دارد.

مُعید ذهبیون افزود: بطور میانگین سالانه حدود ۸۰ فقره تصادف منجر به فوت و یک‌هزار و ۲۰۰ فقره تصادف جرحی مرتبط با موتورسیکلت در جاده‌های برون شهری استان اصفهان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: اداره کل راهداری استان اصفهان به‌منظور کاهش آمار تلفات راکبان موتورسیکلت، طرح آموزش چهره به چهره و شناسایی نقاط حادثه‌خیز در جاده های مختلف را اجرا کرده است.

ذهبیون با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی از تصادف‌های فوتی و جرحی موتورسیکلت‌ها (افراد درگیر و مقصر) در هفت سال گذشته در استان اصفهان، اظهار کرد: طرح آموزش ایمنی به افراد آسیب‌پذیر در جاده‌های برون شهری با استفاده از محتوای این بانک اطلاعاتی در استان اصفهان در حال اجراست.

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: آموزش افراد شاغل در کارخانه‌های بزرگ، پایگاه‌های مهم و دانش‌آموزان مدارس برون‌شهری به‌عنوان گروه آسیب‌پذیر در این طرح مورد توجه است.

ذهبیون با تاکید بر لزوم آموزش هوشمندانه و چهره به چهره به افراد آسیب‌پذیر در روستاها و جاده‌های دارای بیشترین تصادف فوتی و جرحی، خاطرنشان کرد: آموزش به دانش‌آموزان مدارس برون‌شهری بصورت حضوری در واحدهای آموزشی اجرا می‌شود.

وی گفت: احتمال اینکه افراد شاغل در کارخانه‌های بزرگ و پایگاه‌های مهم برون‌شهری از روستا یا شهر محل سکونت خود از موتورسیکلت استفاده کنند، وجود دارد بنابراین این افراد نیز در طرح آموزش چهره‌ به‌ چهره ایمنی به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفتند.

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره‌کل راهداری استان اصفهان تاکید کرد: هماهنگی لازم با مدیران شبکه های مجازی روستاها برای آموزش افرادی که زیر پوشش طرح مذکور قرار نگرفته‌اند، انجام شده است و فیلم های کوتاه ایمنی از طریق شبکه مجازی اصلی روستاها بازنشر می شود.

ذهبیون با اشاره به اقداماتی مانند نصب شبرنگ بر موتورسیکلت و تعمیر روشنایی آنها توسط اداره‌های ایمنی و ترافیک کشور، اضافه کرد: این کار در مقایسه با آموزش گروهی مردم زمان بیشتری به خود اختصاص می‌دهد اما آموزش چهره‌ به‌ چهره و اهدای اقلام ایمنی به مصرف‌ کننده با هدف نجات جان حتی یک نفر اثربخش‌تر خواهد بود.

هر سال نزدیک به یک‌صد نفر از راکبان موتور سیکلت در تصادفات جاده‌های برون شهری اصفهان فوت می‌کنند و بیش از یک‌هزار نفر نیز مجروح می‌شوند.

محورهای شرق اصفهان، کوهپایه، فلاورجان، نجف‌آباد و شاهین‌شهر مناطقی هستند که حدود ۸۰ درصد تصادفات موتوری استان در آن‌ها رخ می‌دهد که در شماری از آن‌ها راکبان موتور جان خود را از دست می‌دهند.