رئیس کشاورزی مازندران اعلام کرد:

۲ چالش اصلی بخش کشاورزی در مازندران

رئیس جهاد کشاورزی مازندران مدیریت بازار و گذر از کشاورزی سنتی را دو چالش اصلی بخش کشاورزی در استان برشمرد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران مدیریت بازار و گذر از کشاورزی سنتی را دو چالش اصلی بخش کشاورزی در استان برشمرد.

بابک مومنی عصر امروز در نشست خبری ظهر امروز با اصحاب رسانه مازندران که به منظور هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون، سه مرتبه رکورد جوجه‌ریزی کشور توسط استان مازندران جابجا شده است که این اتفاق و دستیابی به این مرز از تولید، بی‌نظیر بوده است.

وی افزود: در پایان سال گذشته یک رشد ۲۳ درصدی تولید مرغ را در استان داشتیم و جدا از تحقق خودکفایی در این بخش بدنبال صادرات هستیم.

این مسئول ادامه داد: ایجاد نظم و انضباط در بازار توزیع اقلام مورد نیاز و اساسی مردم نیز یکی از دستاوردهای مطلوب در سال گذشته بود که با مشارکت دستگاه‌های متولی به ویژه در ایام بازار شب عید و ماه رمضان محقق شد.

مومنی بیان کرد: قریب به ۱۰ استان کشور به طور مستقیم اقلام خود را به ویژه در حوزه مرکبات و برنج از استان مازندران تامین می‌کنند.

مومنی گفت: برنامه‌های خوبی برای راه‌اندازی پایانه‌های تجاری دیگر در استان برای صادرات کالا به کشورهای همسایه وجود دارد.

وی اشاره کرد: در سال گذشته ۳۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری ما دچار خسارات و آسیب شدند و یا به زیر کشت نرفتند و یا با مشکل مواجه شدند.

این مسئول گفت: در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری هر ساله شاهد سیلاب‌های خسارت باری هستیم که می‌بایست برای مناطق بالادست برنامه داشته باشیم و مصوبات خوبی برای سدهای سرشاخه‌گیر به تصویب رسیده است.

وی اشاره کرد: مهم‌ترین چالش کنونی بخش کشاورزی مازندران گذر از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت کشاورزی مدرن و صنعتی است و همچنان در حال گفتمان مکانیزه کردن کشاورزی هستیم در حالی‌که دنیا در حال انجام کشاورزی هوشمند است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران مطرح کرد: چالش دیگر و مهم حال حاضر، مدیریت بازار است در واقع زمانی می‌توان کشاورز را به سمت جهش تولید سوق داد که فکری برای پسا تولید نیز کرده باشیم و اگرنه انگیزه کشاورز دچار فروخوردگی خواهد