برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برای آب و اقلیم چیست؟

مسئله آب را فراموش نکنیم

مسائل زیست محیطی به دلیل غلبه دغدغه های اقتصادی، بروز کمی در مناظرات و گفتگوهای انتخاباتی ریاست جمهوری دارد و مشخص نیست برنامه نامزدها برای آب و اقلیم چیست.

مسائل زیست محیطی به دلیل غلبه دغدغه های اقتصادی، بروز کمی در مناظرات و گفتگوهای انتخاباتی ریاست جمهوری دارد و مشخص نیست برنامه نامزدها برای آب و اقلیم چیست.

مسئله آب، کم‎‌‌آبی و تغییرات اقلیمی یکی از مهم ترین چالش های پیش روی کشور است. گرچه بنا بر اعلام سازمان هواشناسی در سال آبی جاری که از مهرماه سال گذشته تا اواخر خردادماه ادامه دارد با لطف خدا بارش های خوبی نصیب نقاط مختلف کشور شده است اما همچنان تنش های آبی در برخی استانها وجود دارد و تابستان پیش رو نیز می تواند با شرایط دشواری همراه باشد. نکته جالب توجه اینکه مسائل زیست محیطی به دلیل غلبه دغدغه های اقتصادی، بروز کمی در مناظرات و گفتگوهای انتخاباتی ریاست جمهوری دارد و مشخص نیست برنامه نامزدها برای آب و اقلیم چیست.

در این میان برخی استانها همواره از کانون های حساس و نیازمند توجه بخاطر کم آبی هستند. وزار ت نیرو در سال جاری به مانند چند سال گذشته برنامه های خوبی را جهت اطلاع رسانی و هشدار نسبت به مصرف آب و برق به اجرا گذشاته است و سیاست های خوبی را برای پیشگیری از قطعی آب و برق اعلام داشته است.

امروزه بسیاری از صاحبنظران و متخصصان مربوطه از حکمرانی آب به عنوان یکی از شاخه های مهم و راهبردی حکمرانی ملی سخن می گویند و لذا تمامی سطوح ملی و استانی و محلی باید وضعیت خود را با نگاه به آینده و نسلی که منابع طبیعی باید برای آنها باقی بماند تنظیم کنند و از اتلاف منابع جلوگیری نمایند.

استان قم به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کویری و کمی بارش، معمولاً با کم‌آبی مواجه بوده، اما مصرف بی‌رویه آب در برخی روستاها تبدیل به معضل شده است. اگر از آب شرب لوله‌کشی مصرف کرده باشید متوجه می‌شوید که در بیشتر مناطق شوری آب نسبت به گذشته به حداقل رسیده و آب باکیفیتی به خانه‌های مردم می‌رسد. بیش از 80 درصد از آب شرب قم از خارج از استان تأمین می‌شود‌ و آب شیرین است، ولی به خاطر مشکل کمبود با آب سد 15 خرداد یا چاه‌های شهری ترکیب می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در این رابطه نوشته است هر ثانیه در قم 4 هزار و 600 لیتر آب مصرف می‌شود که 2 هزار و 700 لیتر از آن آب شیرین و ورودی به استان است‌‌. اگرچه هر شهروند قمی به اندازه میانگین کشوری 159 لیتر آب در روز مصرف می‌کند، اما این رقم مصرف در روستاها 2 تا 3 برابر است‌.

بر اساس آمار به دست آمده جمعیت شهری قم با یک میلیون و 400 هزار نفر، 92 میلیون متر مکعب آب در سال مصرف می‌کنند اما کل روستائیان که 52 هزار نفر هستند، در سال 10 میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

حال باید دید چه نظارت هایی بر مشترکین پر مصرف وجود دارد و چه راه‌های برای جلوگیری از اسراف آب در برخی مناطق روستایی پرمصرف به کار گرفته می‌شود.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه امسال در شهر قم قطعا قطعی آب نداریم اما در بعضی روستاها نوبتی هست تا این مسئله حل شود، اظهار داشت: سهم ما از آب شیرین زیاد شده است. حدود 87 میلیون مترمکعب برای سال آبی بود که به 103 میلیون افزایش داده شد و توانستیم از اختلاط چاه کمتر کنیم و آب با کیفیت‌تر و فشار بهتر تأمین کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ذخیره سد 15 خرداد خیلی کم است، تصریح کرد: از 200 میلیون متر مکعب، موجودی سد حدود 32 میلیون متر مکعب است که 18 میلیون متر مکعب آن حجم مرده بوده و قابل استفاده نیست و فقط 16 میلیون متر مکعب از آن قابل برداشت است، یعنی نسبت به حجم کل سد کمتر از 10 درصد قابل برداشت است.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در برخی مناطق آب زیاد است، اما به درستی توزیع نشده است، عنوان کرد: متأسفانه مصرف‌کنندگان پر مصرف در روستاها از آب آشامیدنی برای مصارف غیر شرب و بهداشت مانند آبیاری باغ و باغچه استفاده می‌کنند.

نظرزاده گفت: با همکاری فرمانداران، مصرف کنندگان پر مصرف را شناسایی و لیست آنها را به دهیاران و شوراها می‌دهیم، در صورتی‌که همکاری نکنند اقدام قانونی لازم انجام می‌شود‌. به گفته کارشناسان باتوجه به معضل کم‌آبی در استان قم، اگر خوش‌نشین‌های ویلانشین و پرمصرف ها در روستاها در مصرف آب رعایت نکنند باید پلیس آب در روستاها فعال و از طریق قانونی میزان مصرف آب مدیریت شود.