گزارش خبری «گویه»:

ضروت تقویت آمادگی ها برای بازگشایی مدارس قم

در حالی که کمتر از ده روز تا ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس باقی مانده تقویت آمادگی ها برای استقبال از دانش آموزان و شروع یک سال تحصیلی پرنشاط و به دور از ضعف و کاستی ضروری به نظر می رسد.

در حالی که کمتر از ده روز تا ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس باقی مانده تقویت آمادگی ها برای استقبال از دانش آموزان و شروع یک سال تحصیلی پرنشاط و به دور از ضعف و کاستی ضروری به نظر می رسد.

دو سال شیوع کرونا در کشور مدارس را با تعطیلی های متوالی مواجه ساخت و عملا آموزش و پرورش را به فضای مجازی کشاند و آسیب های بعضا غیر قابل جبرانی را بر تربیت و آموزش فرزندان و خانواده ها تحمیل کرد.
شهر قم به دلیل اعلام نقطه آغاز کرونا در آن قبل از هر استان دیگر به تعطیلی گرایید و هزاران دانش آموز و معلم قمی از کلاس های درس محروم شدند.

گسیل انبوده دانش آموزان به فضای مجازی قبل از آنکه به یک مزیت و فرصت برای رشد توانمندی های بچه ها و مربیان آنها باشد به یک تهدید گسترده ملی تبدیل شد و کل زمان مصروف شده در برگزاری هر پایه تحصیلی تا یکساعت در روز نیز کاهش یافت و بطور مثال در مقطع دبستان معلمان تنها یک عنوان درسی را ارائه می کردند.

در این میان دانش آموزانی که در شرایط عادی بالغ بر شش ساعت در مدرسه بودند بعد از فراگیری بیماری کرونا صرفا یکساعت مشغول تماشای آموزش های موبایلی معلمان خود بودند و باقی مانده زمان را به گشت و گذار در فضای مجازی سپری می کردند.

این روند آسیب های بزرگی را به بدنه آموزش و تربیت ملی وارد آورد که هنوز آثار آن بطور کامل بررسی و ارزیابی نشده است اما تمامی خانواده ها ابراز می داشتند وضعیت رشد علمی و اخلاقی فرزندان آنها مطلوب نیست.

در این رابطه مدیر کل آموزش و پرورش قم گفته بود بر اساس نظرسنجی و تحقیقات صورت گرفته ۷۰ درصد از دانش آموزان بیان داشته اند که در دو سال اخیر که آموزش مجازی داشتند کیفیت یادگیری آنان بسیار کم بوده است.

در عین حال در طول سال 1400 برخی ماه ها به دلیل کاهش شدت بیماری بطور موقت اجازه بازگشایی به مدارس داده شد که با استقبال دانش آموزان مواجه گردید به صورتی که مدیران آموزش و پروزش قم اعلام کردند حضور تعداد دانش‌آموزان در سه مقطع متوسطه اول و دوم و ابتدایی، سر کلاس‌های درس نشان می‌دهد ۹۰ درصد دانش‌آموزان استان قم از بازگشایی مدارس استقبال کرده‌اند.

در همین حال رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان قم در شهریورماه جاری گفته است: والدین می توانند با دریافت حواله خرید لباس از مدارس، به واحدهای تولید و توزیع مشخص شده مراجعه کنند.

رضا شهسواری از توزیع لباس فرم مدارس با نرخ تنظیم بازاری خبر داد و گفت: والدین از طریق مدارس و حواله ای که در اختیار آنها قرار داده می شود به واحدهای تولیدی‌ مراجعه کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه والدین تهیه لباس فرم را به روزهای پایانی موکول نکنند گفت: اولیا تا 30 شهریور برای تهیه لباس فرم دانش آموزان فرصت دارند. این در حالی است که برخی مدارس به دلیل گرانی های سال جاری از الزام خانواده ها به تهیه لباس فرم پرهیز کرده اند.

اما به نظر می رسد در کنار مسائل شکلی باید به اولویت های اساسی جهت برگزاری یک سال تحصیلی قوی و جبران کننده اهتمام ورزید.

اکنون فرصت تازه ای برای یک شروع دوباره و ترمیم نظام آموزش و تربیت کشور فرارسیده است که نیازمند برنامه ریزی و اقدام است.

واقعیت آن است که امید می رود سال تحصیلی پیش رو سالی همراه با آرامش برای همه خانواده ها و معلمان و مربیان و فرهنگیان باشد و اضطراب های رخداده بر اثر مسئله کرونا تکرار نشود.

همزمان گرانی های سال جاری ممکن است بر شرایط اقتصادی معلمان و اولیاء تأثیر گذاشته است و قطعا برخی اقشار را تضعیف کرده است اما باید دانست انتقال گرفتاری ها و چالش های روزمره سیاسی و اقتصادی کشور به روان لطف دانش آموزان جایز نیست. همچنین تقارن روزهای پایانی تابستان و آغاز مهر با ایام و تعطیلات سوگواری اهل بیت(ع) ضمن آنکه فرصت ارزنده ای برای یک شروع معنوی و پر از انرژی است اما نباید موجب غفلت دست اندرکاران و سستی آنها در مهیا کردن مقدمات استقبال از دانش آموزان شود.